У Хмельницькому відкрили виставку до роковин пам’яті про унікальну художницю Олену Зеніч

Виставку “Дівчина з єдинорогом” відкрили в Хмельницькому обласному художньому музеї. В експозиції представлено близько сотні ілюстрацій та портретів, які для різних книг створила киянка Олена Зеніч. Виставку приурочили роковинам пам’яті про художницю.

Робота “Дівчина з єдинорогом” стала центральною в експозиції меморіальної ретроспективи творів художниці. Картину авторка написала для себе.

Виконувачка обов’язків директора ХОХМ Олена Михайловська розповідає, що в цьому є певний символізм, який полягає в тому, що усі ми всередині маємо маленьку внутрішню дитину. Але чи дозволяємо ми їй сприймати світ таким, як ми його сприймали в дитинстві? Чи ми перетворюємося в соціальний об’єкт, який функціонує в певних умовах за певних правил? Тому ця виставка дозволяє вивільнити цю внутрішню дитину.

В музеї представили близько сотні робіт Олени Зеніч. Тут і перші шкільні твори, і ілюстрації різних видань. У вічність Олена Зеніч відійшла на 66-му році життя 7 серпня минулого року.

Донька художниці розповідає, що бачила більшість робіт авторки декілька разів у житті, бо мати не любила комусь їх показувати. “За роботою ілюстраторка могла сидіти цілодобово. Цій справі вона присвятила понад 40 років життя. Хоча в школі Олена Зеніч погано вміла малювати, тому й почала вчитись цьому. І їй так сподобалось, що вона врешті стала художницею”, – каже Ніна Зеніч.

 

У вільний час художниця також створювала портрети. Онук авторки розповідає, що вона завжди малювала їх олівцем і ніколи не розфарбовувала.

Художник і літератор Варел Лозовий відзначає, що Олена Зеніч стала справжнім майстром ручної графіки та анімаційного кіно. Десятки яскраво та впізнавано проілюстрованих книжок – дитячих, підліткових, дорослих, художніх та науково-популярних – та сотні малюнків для журналів й підручників, таких як “Піонерія”, “Барвінок”, “Пізнайко” та інші. Серед відомих казок, які ілюструвала авторка, – “Степова казка” Григора Тютюнника. Вона сміливо використвувала неймовірні техніки, які часто вигадувала сама, застосовуючи, наприклад, шкаралупу з яєць або дніпровський дрібний пісочок.

“На жаль, з її величезного творчого доробку оригінальних робіт лишилася лише дрібка. Хижацька, монополістична «совкова» видавнича політика у докопирайтну епоху (та й опісля також), всіляко нехтуючи та обходячи авторські права, нахабно привласнювала авторські оригінали, які безслідно зникали в безвісті редакційних архівів або ставали предметом «чорного» колекцінування.
Вершинний доробок Олени Зеніч – ілюстрації до «Тіля Уленшпігеля» Шарля де Костера, над якими вона безвідривно працювала впродовж двох років, так і не було надруковано. Пам’ятаю, як якимсь чудом кілька ілюстрацій з цієї серії випадково потрапили на очі фахівців з-за кордону. І Олену Зеніч одразу офіційно запросили у Нью-Йорк – постійно працювати у відомому книжковому видавництві за солідним контрактом. Та вона не поїхала через купу причин, що сама собі вигадала. Бо така ружа могла цвісти тільки на рідному обійсті. Архів творів Олени зберігається її родиною на Татарці, невеликому київському спальному райончику, куди вже прилетіло з початку війни вісім російських крилатих ракет. І було б кричуще несправедливо та прикро, якби цей унікальний доробок лишився неоціненим та безслідно забутим”, – розповідає Варел Лозовий.

В Україні твори художниці показали вперше. Відвідати виставку можна до 18 вересня.

Детальніше дивіться у сюжеті МТРК “Місто”