(Українська) В унікальному палаці на Хмельниччині колись розміщувались статуї Мікеланджело

Sorry, this entry is only available in Ukrainian. For the sake of viewer convenience, the content is shown below in the alternative language. You may click the link to switch the active language.

На Хмельниччині збереглася унікальна споруда і пам’ятка архітектури – палац Сангушків у Ізяславі на Хмельниччині. Історики стверджують, що колись його порівнювали з французьким Версалем. Про маєток відомий один достеменний факт – приблизно в 1970-ті роки сюди привезли статуї авторства Мікеланджело. Звісно, що дозволити собі купити їх для оформлення свого будинку могла лише дуже впливова і заможна людина.

У Ізяславі є кілька дуже незвичайних об’єктів, які нагадують про поважний вік цього міста. По-перше, тут знаходиться костел 1599 року. Його розмах і велич вражає. Таких будівель мало в Україні. Але стан пам’ятки жахливий. По-друге, тут є монастир Ордену Бернардинів. Але в ньому облаштована в’язниця, яка і досі працює. Це все колишні володіння князів Сангушків.

Давній українсько-литовський рід бере початок з часів Великого князівства литовського. У добу Речі Посполитої він також був дуже впливовим. Члени родини займали велику кількість державних посад при королівському дворі. Їхні резиденції були і в Кракові, і у Варшаві. І, звісно, вони мали великі угіддя на території сучасної України. Якщо перевести все це в цифри – мова йде приблизно про 112 тисяч гектарів лише на Волині. На цих землях нічого особливого і цінного не було до моменту, коли сюди не приїхала Барбара – молода наречена князя Павла Сангушка. Їй було 17 років, а йому – 55. Різниця у 38 років не завадила їм мати 6 спільних дітей, для яких Барбара і почала розбудовувати палаци у цій місцині.

Найбільший палац Барбара вирішила збудувати для свого наймолодшого сина на території сучасного Ізяслава. Ще з часів Середньовіччя, тут вже стояв замок. Було прийнято рішення побудувати новий в 10 разів більший палац впритул до старого.

До сьогодні ця будівля є однією з найфундаментальніших у Східній Європі. Правда, стан його нині жахливий: залишився фактично один скелет.

Відтворена модель палацу після будівництва, 1772 рік.

Про палац залишилось дуже мало інформації. Проте деякі факти, які можна вважати достовірними, все ж є. Його будівництво тривало аж 15 років. Барбара втручалася в проектування, через що деякі архітектори не витримували, і залишали об’єкт. Затримки в будівництві тривали, доки не з’явився Якоб Фонтана – придворний архітектор польського короля. Він буд дуже досвідченим, особливо щодо помпезності, і знав як поводитись з вибагливими аристократами.

Після в’їзної брами розміщувався дворик, огороджений аркадами, розповідає директор Ізяславського історико-краєзнавчого музею Віктор Кучерук.

Дворик з арками, не перекритий дахом під назвою “патіо” – модне віяння в архітектурі Італії та Іспанії того часу, яке втілив тут Якоб Фонтана. Він став родзинкою комплексу. За задумом архітектора, окрім декоративної функції дворик мав і практичне застосування. Він став своєрідним містком між минулим і сучасним – між старим замком і новим палацом.

Для облаштування нової споруди використовували найдорожчі матеріали. Елементи декору звозили з інших країн, і все це коштувало колосальних витрат.

Коли будівництво нарешті завершилося, оцінити його масштаб найкращим чином можна було з іншого берега ріки. З цього ракурсу його зобразив відомий пейзажист Наполеон Орда.

Чутки про збудований палац дійшли до самого польського короля. У 1781 році проїжджаючи повз, він вирішив заїхати сюди. Син Барбари Януш влаштував на честь короля пишний прийом. Той був вражений розкішшю і оздобленням палацу. І, подейкують, що найбільше він не очікував тут побачити статуї Мікеланджело.

Сьогодні у світі відомі 57 робіт Мікеланджело, 10 серед яких втрачено. Можливо, в їх числі ї є ті самі скульптури, які знаходилися у власності Сангушків. Важко уявити, що шедеври митця такого рівня колись були у маленькому містечку на Хмельниччині.

Також король побачив усередині палацу скульптури венеційського майстра Антоніо Канови, роботи якого прикрашають французький Лувр. А найдорожчими експонатами тут були картини Рубенса. Барбара отримувала шалене задоволення від культурного шоку, що його тут отримували їхні гості.

На жаль, цю розкішну пам’ятку архітектури не вдалося зберегти у належному стані. На одній зі стін маєтку навіть можна помітити оригінальні залишки Венеційської штукатурки, якою було оздоблено тут більшість стін. А от деякі стіни вкривали шпалери, які лише тоді з’явилися в Європі.

Наприкінці XVIII століття настали непрості часи для родини Сангушків. Це пов’язано з припиненням існування Речі Посполитої – державі, якій вона була зобов’язана своїм багатством. Ці землі відійшли Російській імперії. Барбара померла за 2 роки до цього і не застала випробувань, які відчули її рідні та сам маєток.

Сангушки не підтримали нового власника цих земель і навіть підтримували антиросійські повстання. Водночас російська влада також вважала Сангушків ворожими агентами.

Останній представник роду, що тут проживав – Роман-Доміан Сангушко. Росіяни змусили його продати цей маєток за безцінь. Тепер тут з’являються солдатські казарми, які проіснували тут і всю радянську добу – аж до часів нашої незалежності. До кінця 80-х років тут розташовувалася військова частина.

За матеріалом Поділля News

Сюжет про історію палацу князів Сангушків в Ізяславі дивіться тут.