(Українська) Виставка львівської художниці та скульпторки відкрилася у Хмельницькому

Sorry, this entry is only available in Ukrainian. For the sake of viewer convenience, the content is shown below in the alternative language. You may click the link to switch the active language.

«Зрозуміти» українське сьогодення через мистецтво пропонують гостям у Хмельницькому обласному художньому музеї, де протягом двох місяців у найбільшій експозиційній залі експонуватиметься виставка живопису та скульптури львівської мисткині Людмили Давиденко «Зрозуміти».

Творчість пані Людмили знайома шанувальникам сучасного мистецтва з резиденції із сучасного живопису «ЦІНА СВОБОДИ», яка проходила влітку у ХОХМ. Цього разу в межах персональної виставки Людмила Давиденко представила на розсуд хмельничан роботи, створені, у своїй більшості, після початку повномасштабного вторгнення, пише Поділля News.

Так, досить красномовними є два живописних полотна, які одразу впадають в очі споглядачу – «Полум’я» та «Попіл». Як зазначає кураторка експозиції, науковиця музею Антоніна Мельничук, ці роботи символізують вогонь війни, який перетвориться на попіл, що дасть нове життя:

“Традиційні рамки пізнання світу перестали функціонувати. Звичний порядок речей давно порушився, а нестабільний та агресивний світ, у якому українці перебувають вже понад десять років, ставить більше запитань, ніж відповідей. Як зрозуміти, чому все це з нами відбувається? Як зрозуміти, коли це все закінчиться? Як зрозуміти куди, а головне, як рухатися далі? Безперечно, зрозуміти важко, але вкрай необхідно. Хоча б заради того, щоб раптово не впасти в синдром відкладеного життя. Бо воно – одне, і хочеться прожити його гідно”.

Є в експозиції й роботи 2024 року. І вони досить оптимістичного, життєствердного характеру – вода, яка виринає з-під землі й силою потоку несе потужне оновлення. Є дуже особисті, інтимні твори, які розкривають внутрішній світ, переживання та самопізнання художниці – «Вона», «Сплетена-сплутана». Адже довгі роки Людмила Давиденко знаходилася у щільній тіні свого чоловіка-митця.

Цікаві дві майже дзеркальних її роботи – «Єднання І» та «Єднання ІІ», які не є диптихом. За задумом авторки, вони символізують єдність нашого суспільства під час і після війни. На першому полотні зображені постаті разом, але їхні погляди звернені в різні боки. На другій роботі всі четверо героїв дивляться на глядача. У цих напівабстрактних роботах проступають обриси антропоморфних облич.

Загалом уся творчість художниці просякнула постмодерним поняттям «резоми», буквально – кореневища, яке тонкою непомітно-переривчастою лінією обгортає і формує кожен твір мисткині. Ця філософська смуга отримує продовження і на скульптурах. Масштабні, але напрочуд тонкі роботи через авторську резому перетікають у форму і утворюють скульптуру в кількох серіях. Найбільше вражають скульптури-дієслова – «Прикрити», «Проникнути», «Міркувати», щоб врешті  «Зрозуміти».

Зупиняє подих при спогляданні і серія «Один одного», яка демонструє такі знайомі кожному історії співіснування, життя поруч : «Один за один», «Один до одного», «Один заради одного» тощо.

Вступає в артдіалог з гостем експозиції і «Мова рук» – серія скульптур, натхненних образом натруджених, але таких тонких, любих рук бабусі художниці.

Якщо питати себе, чи відповідає це мистецтво нашому тяжкому і надемоційному часу, то відповідь не забариться. Звичайно – так! Адже виставка «Зрозуміти» – про всі напрямки болю, траси потрясінь і маршрути нового досвіду кожного з нас, майстерно перенесені на полотно і втілені у форму тією, хто чує цей шепіт часу найбільш тонко.

Текст і фото Ольги Нікітіної