Одеський митець Стас Жалобнюк запрошує на виставку у Хмельницькому

Персональна виставка Стаса Жалобнюка «Випромінювання» відкрилась напередодні вікенду у Хмельницькому обласному художньому музеї. Одеський митець на виставці представляє хмельницьким шанувальникам мистецтва одразу кілька артпроєктів серіями тематичних робіт. Експозиція виставки розміщена у двох музейних просторах – мистецькій вітальні та найбільшому залі.

Спочатку глядач знайомиться з досить провокативним проєктом «Посмертні маски Пушкіна». На стіні тиражовані портрети з пап’є-маше промарковані попередженнями про небезпеку російської культури, як інформаційної та соціально-небезпечної зброї.

В просторовий діалог з «масками» вступає ще один проєкт «Чорне море». Живописні полотна представлять ще одну «небезпеку». Картини, на яких зображені води Чорного моря, які обтягнуті попереджувальною стрічкою. Митець трактує ці втори, як ще один заклик до обережного поводження біля рідного моря, яке сьогодні стало особливо небезпечним: міни, екологія, загроза нападу.

Кураторка проєкту від Хмельницького обласного художнього музею Антоніна Мельничук наголошує:

У цьому масштабному проєкті, який ми презентуємо спільно з Одеським національним художнім музеєм, мистецтво постає як зброя масового ураження проти людського безпам’ятства та байдужості. Художник, який народився і виріс в Одесі, відчуває ці вади на рівні підсвідомого. Попри те, що місто знаходиться під постійними прицільними обстрілами росіян, значна частина його жителів і досі випромінює безліч нав’язаних радянською владою наративів. Про цю дихотомію митець роздумує у серіях «Black sea», «Посмертні маски Пушкіна» та «Потенційно (не)прийнятний контент». У серії робіт «Випромінювання» художник рефлексує на тему зміни оптики банальних раніше речей, яких ми тепер позбавлені через окупантів.

На вернісаж завітали партнери відкриття – працівники Одеського Національного художнього музею. Музейники зауважують, що цей проєкт мав першим відкритися саме в Одесі, але атака ворога на місто 6 листопада, в результаті якої будівля Одеського художнього музею отримала пошкодження, скасувала всі плани.

Завітала на відкриття виставки також подруга художника – поетеса, лауреатка Шевченківської премії Катерина Калитко.

Ще однією серією, над якою митець працює не перший рік є живописний проєкт присвячений дорогам, а саме широковідомому міжнародному сполученню «Траса е95».

Головними героями цих полотен є вантажні автомобілі, які в останні роки стали чи не єдиним джерелом перевезень найнеобхідніших товарів для життя. Інтервенцією у цьому видовженому ряді є декілька натюрмортів з простою їжею, які символізують складність життя та маленькі радощі далекобійників (пригадаймо хоча б нещодавні страйки на кордоні з Польщею, коли заблокованими опинилися тисячі українських водіїв). Окрім живопису експозиція наповнена артбуками та об’єктами, які, сподіваємося, не залишать байдужими відвідувачів, – коментує кураторка.

Ексклюзивним арт доповненням виставки став проєкт-сповідь автора «Садок мого діда Сави, 1947 р.». Інсталяції, колажі та асамбляжі оповідають глядачеві історію з життєпису родини художника, саме в роки третього мало публічного голодомору 1946-47 рр. Саме в ці роки дід митця був вимушений через непідйомні державні податки на садівництво знищити садок-годувальник. В ці роки родина втратила двох синів. Рефлексія втрати, пам’яті поколінь та тяглості цих ран – в спосіб мистецького переосмислення демонструє художник Жалобнюк.

«Садок мого діда Сави, 1947 р.» просторово відмежований від решти експозиції ще одним проєктом «Захист». Межа – закривавлені ноші, які за нашитими поверх хрестами, формою співзвучні з хоругвами Доби Козацтва.

Також, в експозиції представлені авторські артбуки. Митець додає на сторінки радянських альбомів з митцями імперської культури свої замітки, домальовки і коментарі. Тож, куплені на Старокінному ринку в Одесі видання набувають нового, інформаційного змісту.

Виставка містить і досить чутливий контекст в серії «Повітряна тривога». Художник промовляє крізь роботи, на яких зображені відірвані людські кінцівки, що не всі в цілісності переживають і переживуть нову оголошену повітряну тривогу.

І власне саме серія «Випромінювання» – це живописні та графічні роботи. На центральних творах серії зображено вид крізь приціл зброї. Як відомо, у сучасній вогнепальній зброї підсилення бойової реакції стрілка відбувається завдяки відслідковуванню руху живого тіла. Митець ставить філософське питання, по яку ми наразі сторону: на прицілі чи дивимося крізь нього?

Ознайомитись з виставкою можна у Хмельницькому обласному музеї до кінця лютого.

За матеріалом Поділля News