(Українська) Унікальну “перероблену” мацеву виявили на кладовищі у Смотричі (ФОТО)

Sorry, this entry is only available in Ukrainian. For the sake of viewer convenience, the content is shown below in the alternative language. You may click the link to switch the active language.

Старий єврейський цвинтар у Смотричі Кам’янець-Подільського району досить давній та цікавий. Найдавніші поховання тут датуються ще XVII століттям. Стиль декору різний. Частина мацев мають типове для цього куточку Поділля оздоблення. Тут навіть можна виокремити роботи майстрів, чиї твори одночасно прикрашають цвинтарі сусідніх Купина, Городка, Кузьмина, Тарноруди та Сатанова (одна рука досить легко прослідковується). Є й тут роботи абсолютно унікальні, що не мають аналогів і інших містечках.

Варто лише згадати надгробок Йоеля, сина Зеєва (1744 рік), навершя якого виконано у вигляді велетенського орла (втілення Бога), який своїми крилами захищає поховання. Що цікаво – орел є не лише традиційним барельєфом, але може розглядатися ще й як скульптура. Що абсолютно нетипово для єврейських поховань  XVIII століття.

Надгробок Йоеля, сина Зеєва (1744 р.)

Але найцікавішим надгробком все ж є стела на могилі Рейзл, дочки Іцхака Сегала, 1807 року.

Надгробок на могилі Рейзл, дочки Іцхака Сегала, 1807 р

На перший погляд, це абсолютно типова жіноча могила – п’ятисвічник та леви обабіч. Стиль (рука майстра) теж не унікальний. Робіт саме цього майстра лише в Сатанові відомо чи не з півсотні. Є його роботи також і у сусідніх Кузьмині, Тарноруді та Городку.

Що мацева нетривіальна з’ясувалося при детальному аналізі світлини. Виявилося, що маємо досить рідкісний, можливо й унікальний випадок заміни вже готового центрального барельєфа на новий!

Якщо придивитися, то від початку леви охороняли зовсім не п’ятисвічник, а круглий медальйон із трьома зайцями! Цей сюжет, зауважимо, теж унікальний і з дуже цікавою історією.

Надгробок Шломо, сина Авраама Авлі ГаКоена

Найімовірніше, від початку стела виглядала приблизно як надгробок Шломо, сина Авраама Авлі ГаКоена, що в Сатанові. Це робота того ж майстра і того ж часу (перше десятиліття ХІХ століття). У будь-якому випадку від початку головним елементом пам’ятника в Смотричі  були «три зайці». Частина вінка, що обрамлював довговухих, навіть уціліла.

Замовнику, (батьку чи чоловікові небіжчиці) вже готова з мацевами чомусь не сподобалася і вони попросили замінити зайців на п’ятисвічник – символ праведної жінки. Те що він врізаний пізніше поверху вже готового декору – теж добре видно.

Інших надгробків з переробленим декором в Україні більше невідомо.

Дмитро Полюхович для “Україна Інкогніта”